اخبار

واکسن تنها راه قطعی پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV

19\03\1399
واکسن تنها راه قطعی پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV

یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی گفت: سرطان دهانه رحم یا سرویکس یکی از سرطان های شایع زنان اســت که در اکثریت موارد به علت یک ویروس ایجاد میشود.ویروسی به نام HPV یا پابیلوما ویروس انسانی که عامــل ایجاد زگیل های ناحیه تناســلی در آقایان و خانم هاست.

به گزارش روابط عمومی مرکز جامع تشــخیص و درمان رسا، پوریا عادلی تصریح کرد: ویروس HPV که از طریق تماس جنسی منتقل میشود در اکثریت موارد بدون هیچ علامتی توسط سیستم ایمنی بدن دفع میشود ولی در پاره ای از موارد میتواند عامل ایجاد زگیل تناسلی شده و در موارد محدودی هم میتواند زمینه ساز برخی از سرطان ها ازجمله سرطان دهانه رحم و سرطان های حفره دهان باشد. او تأکید کرد: این ویروس بسیار مسری بوده و حتی میتواند با یکبار تماس جنســی با فرد آلوده به ویروس منتقل گردد و حتی استفاده از کاندوم هم باعث ایمنی صد در صد در برابــر انتقال این ویروس نخواهد شد.

عادلی اذعان کرد: سرطان سرویکس در مراحل اولیه بدون علامت بوده و یا علائم بسیار مختصری همچون خونریزی های غیرطبیعــی و یا خونریزی بعد از مقاربت دارد، بنابراین تشخیص به موقع آن با پاپ اسمیر سالیانه از اهمیت بالایی برخورداراست و به همه خانم های فعال ازنظر جنسی توصیه میشود تا حتما با مراجعه به پزشک متخصص زنان پاپ اسمیر سالیانه را انجام دهند. او افزود: در حــال حاضر برای جلوگیری از انتقال ویروس HPV واکسن گارداسیل وجود داشته که در بسیاری از کشورها برای خان مها و در برخی از کشــورها برای آقایان جهت جلوگیری از انتقال ویروس به شــریک جنسی توصیه میشود.

بهترین سن تزریق این واکسن بین 9تا26سالگی بوده اگرچه برخی از پزشکان تا سن45 سالگی هم تزریق این واکســن را توصیه می کنند. گذشــته از تشخیص زودرس بیماری و استفاده از واکسن تنها راه قطعی برای عدم ابتلا به این ویروس پرهیز از روابط جنسی پرخطر و خارج از خانواده اســت و به یادداشته باشیم بسیاری از ناقلین این ویــروس کاملا بی علامت بوده و از بیماری خود بی خبر هستند.



نظرات کاربران
ارسال نظر