اخبار

تشخیص تومورهای سرطانی به روش الاستوگرافی

17\10\1399
تشخیص تومورهای سرطانی به روش الاستوگرافی

یک متخصص رادیولوژی گفت: امروزه امکان تشخیص تومورهای سرطانی به ویژه در تشخیص توده های سرطانی کبد، تیروئید ، پستان و پروستات به روش الاستوگرافی است.

پویا اکبری در گفت و گو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: الاستوگرافی یک روش جدید سونوگرافی است که با استفاده از خواص مکانیک بافت سرطانی، اطلاعات بیشتری در مورد ضایعات و تومور ها نسبت به سونوگرافی ساده در اختیار پزشک می گذارد.

وی بیان داشت: در این روش، بر اساس تفاوت درجه سختی توده ها در مقایسه با بافت طبیعی میزان احتمال بدخیمی ضایعات است.

متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه الاستوگرافی یک ابزار تشخیص مکمل است و در کنار سونوگرافی و با دقت بیشتری به کار می رود، ادامه داد: در حال حاضر بهترین ابزار تشخیص برای توده های سرطانی سینه، تیروئید، کبد و پروستات است.

وی افزود: با توجه به اینکه توده سرطانی تیروئید و سینه سفت تر از بافت های اطراف است و با الاستوگرافی میتوان اطلاعات بیشتری به پزشک ارائه داد .

اکبری با اشاره به اینکه الاستوگرافی یک روش تشخیص توده های سرطانی با هزینه کمتر و با روش کمتر تهاجمی است و از انجام نمونه برداری های بی مورد جلوگیری و میزان خطا را در تشخیص کم می کند، اعلام کرد: ندول های تیروئید توده های شایعی است و سونوگرافی روش ارجح تشخیص ندول تیروئید است و بررسی میزان خطر و بدخیمی این ندول ها از اولویت های که متخصص رادیولوژی را درگیر می کند تا مشخص کند کدام ندول باید نمونه برداری شود و با ارزیابی سفتی بافت احتمال به وجود آمدن سرطان تا درصد زیادی قابل تشخیص است.

وی همچنین به الاستوگرافی سینه اشاره کرد و افزود: یک روش تصویر برداری غیر تهاجمی برای ضایعات پستان است که در سونوگرافی معمولی بافت و شکل ظاهری قسمت مورد بررسی مشخص می شود  و این در حالی که در الاستوگرافی علاوه بر این اطلاعات سنجشی از سختی بافت سینه مطرح و یک مکمل تشخیصی در کنار سونوگرافی است.  

متخصص رادیولوژی گفت: بیماری مزمن کبد چرب یکی از بیماری های است که با توجه به تغییر سبک زندگی افراد به یک بیماری شایع مبدل شده است و عواملی مثل چاقی، افزایش میزان چربی در خون، دیابت نوع دو  و استفاده از الکل و برخی از داروها موجب به وجود آمدن این بیماری شده است .

وی اضافه کرد: درمان سریع سرطان کبد مستلزم تشخیص به موقع آن  است که الاستوگرافی کبد کمک می کند به جای استفاده از روش تهاجمی نمونه برداری که احتمال خطا در آن است به راحتی و بدون درد به تشخیص و رد کبد چرب و درجه سختی بافت کبد بپردازد.

مرکز جامع تشخیص رسا درمانی واقع در شهرک سلامت مجهز به پیشرفته ترین و جدیدترین سونوگرافی و انواع تصویربرداری ها و از جمله الاستوگرافی برای تشخیص سرطان است .

و با استفاده از جدید ترین متدها انواع توده های خوش خیم و بدخیم با نتایج خوب تشخیص می دهد.



نظرات کاربران
ارسال نظر