اخبار

آمنیوسنتز آزمایشی تشخیصی قبل از تولد جنین

09\04\1399
آمنیوسنتز آزمایشی تشخیصی قبل از تولد جنین

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی شهرک سلامت، ریحانه صباحی عنوان کرد: آمنیوسنتز برای همه مادران باردار توصیه نمی‌شود بلکه تنها در مادرانی انجام‌می‌گیرد که  در بررسی غربالگری سندرم داون یا شیوه‌های دیگر غربالگری در زمره بارداری‌های پر خطر طبقه‌بندی‌شده‌ باشند. آمنیوسنتز علاوه بر بررسی از نظر سندرم داون، نقص لوله عصبی و بیماری‌های کروموزومی به منظور تعیین وضعیت جنین از نطر ابتلا به سایر بیماری‌های ژنتیکی نیز کاربرد دارد. آمنیوسنتز همچنین قبل از زایمان امکان دسترسی به DNA را برای آزمایش پدری فراهم می کند. در نتیجه این آزمایش جنسیت دقیق جنین با توجه به کروموزوم ها تعیین میشود.

وی افزود:از جمله علل مهم برای انجام آمنیوسنتز می‌توان به سن بالای مادر، سطح غیر طبیعی مارکرهای بیوشیمییایی، نتایج غیر طبیعی در سونوگرافی ها، سابقة فامیلی مثبت برای اختلالات ژنتیکی، حاملگی‌هایی با ریسک ناهنجاری‌های کروموزومی، بررسی بلوغ ریه جنین (در زایمان زودرس اورژانسی)، تشخیص عفونت جنین و درمان پلی هیدرآمنیوس (تجمع بیش از حد مایع آمنیوتیک) اشاره کرد.

صباحی در مورد نحوه آزمایش توضیح داد:هنگام انجام آمنیوسنتز، پزشک از مانیتور سونوگرافی که تصویری روشن از وضعیت جنین و جفت در رحم و نیز میزان مایع آمنیوتیک ارائه می‌دهد، استفاده می‌کند. پس از مشاهده و بررسی تصویر مزبور برای جلوگیری از بروز عفونت سطح شکم مادر با بتادین شست و شو داده میشود سپس پزشک سوزن بسیار باریکی را از راه شکم به درون رحم زن باردار فرو برده و حدود 20 میلی‌ لیتر از مایع آمنیوتیک را بیرون می‌کشد.انجام این بخش از آمنیوسنتز تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد. لازم به ذکر است که نمونه گرفته شده از مایع آمنیوتیک طی 24 ساعت جایگزین میشود ونگرانی در این مورد وجود ندارد.به گفته بسیاری از زنان باردار انجام آمنیوسنتز هیچ گونه صدمه و ناراحتی خاصی در بر ندارد. پس از تهیه مایع آمنیوتیک، می‌توان آزمایش‌های گوناگونی را برای تشخیص بسیاری از اختلالات کروموزومی و سایر بیماری‌ها بر روی آن انجام داد. آزمایش آمنیوسنتز حدود یک درصد خطر سقط را به همراه دارد.

این متخصص یادآور شد: بهتر است پس از آزمایش مدتی استراحت کنید و به نحوی برنامه‌ریزی کنید که کسی شما را به منزل برساند. به مدت یک هفته از نزدیکی جنسی و فعالیت‌های شدید پرهیز کنید و تا دو یا سه روز به مسافرت نروید؛ مسافرت خطرناک نیست اما بهتر است که چند روز صبر کنید تا اگر نشانه‌ای به وجود آمد، بتوانید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به سن بارداری مادر و محدودیت زمان انجام سقط جنین افراد میتوانند جوابدهی فوری یا غیر فوری به این آزمایش را انتخاب کنند. اگر زمان کافی وجود داشته ممکن است جوابدهی به آزمایش تا 2 هفته زمان بر باشد. و در صورت نیاز اورژانسی معمولا طی 3 روز جوابدهی صورت میگیرد.

صباحی افزود: در کلینیک گلشید واقع در شهرک سلامت اصفهان عمل آمنیوسنتز تحت گاید سونوگرافی و در کمترین زمان توسط دکتر ریحانه صباحی انجام میشود.



نظرات کاربران
ارسال نظر