اخبار

آزمایشگاه تخصصی «خودروگذر »در شهرک سلامت افتتاح شد این آزمایشگاه بزرگ‌ترین در خاورمیانه و استانداردترین در کشور است

19\11\1399
آزمایشگاه تخصصی «خودروگذر »در شهرک سلامت افتتاح شد این آزمایشگاه بزرگ‌ترین در خاورمیانه و استانداردترین در کشور است

زهره قندهاری
در روزهای سخت کرونایی و در شرایطی که اصفهان به مرکز آزمایشگاهی فوری نیاز دارد، وجود آزمایشگاه ملل در شهرک سلامت غنیمتی است که باید به آن بالید. روز گذشته آیین افتتاح و بهره‌برداری از مجموعه نمونه‌گیری آزمایشگاهی، «خودروگذر» شهرک سلامت اصفهان با حضور مسئولان بلندپایه شهری، پزشکان و دغدغه‌مندان سلامت در اصفهان افتتاح و از این مجموعه به‌عنوان بزرگ‌ترین آزمایشگاه در خاورمیانه و استانداردترین آزمایشگاه در سطح کشور یاد شد.

یکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹
در شهرک سلامت، مرکز جامع سرطان، 36 کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی و آزمایشگاه ملل وجود دارد و آزمایشگاه ملل با همکاری صاحب‌نظران باتجربه در تخصص‌های مختلف برای کمک به پیشگیری از بیماری‌ها و ارائه خدمات با کیفیت زیاد افتتاح شد. مسئولان این مجموعه تلاش می‌کنند از مدرن‌ترین تجهیزات برای رفاه حال شهروندان استفاده کنند. از اصول این مجموعه می‌توان به تحقیق، آموزش، همکاری و برگزاری سمینارهایی با آزمایشگاه‌های داخل و خارج کشور اشاره کرد. یکی از اقدامات جالب این آزمایشگاه، نمونه‌گیری از مردم در اتومبیل است که این موضوع برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

شهرداری اصفهان وظایف خود را به‌خوبی انجام داده است
شهردار اصفهان در آیین افتتاح آزمایشگاه ملل گفت: خوشحالم به محلی آمده‌ام که در راستای تأمین سلامت مردم و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی گام‌های مؤثر و بی‌نظیری برداشته است. قرار است در این مکان مجموعه‌ها و زیرساخت‌هایی احداث شود تا خیال مردم از دغدغه‌های مربوط به برخی بیماری‌ها راحت شود. به بیان دکتر قدرت‌اله نوروزی، شهرداری اصفهان به‌عنوان یکی از شرکای شهرک سلامت وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده است و جایگاهی ایجاد شده که یقین دارم باعث خوشحالی همه خواهد بود. او با بیان اینکه شهرداری اصفهان علاوه بر مأموریت‌های متنوع و متعدد در حوزه سلامت وظیفه سنگینی را بر دوش دارد، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از خدمات متولیان مربوط به خود را دارند؛ اما خشنودیم که شهرداری اصفهان در برخی از بخش‌ها جانشین دستگاه‌ها شده و در حوزه سلامت نیز نقش خود را خوب ایفا کرده است. شهردار اصفهان با اشاره به اینکه رویداد و افتتاح امروز به جامعه سلامت کمک بزرگی می‌کند، اظهار کرد: گرفتن نمونه در اتومبیل بدون نیاز به پیاده‌شدن فرد در نگاه اول عادی به نظر می‌رسد؛ اما اگر در یک شرایط خاص و واگیر شدید یک بیماری به این موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم اتفاق بزرگی رخ داده است. نوروزی خاطرنشان کرد: در چنین مواقعی مردم برای رفتن به آزمایشگاه‌ها و مراکز مربوط وحشت دارند؛ اما اکنون با این حرکت، شهروندان برای آزمایش‌ها و نمونه‌گیری‌ها وحشت‌زده نیستند؛ امیدوارم در این نبرد سنگین با ویروس کرونا پیروز شویم. او اضافه کرد: در همه جهان شاهد پیشرفت در زمینه مقابله با کرونا هستیم. ایران در حوزه درمان کارهای قابل‌قبولی انجام داده است و در حوزه تحقیقات نیز باید گام‌های مؤثری برداشته شود تا از دیگر کشورهای دنیا عقب نمانیم. شهردار اصفهان با اشاره به مزایای آزمایش‌گرفتن در خودرو خاطرنشان کرد: گرفتن آزمایش به این شکل که فرد بیمار وارد محوطه بیمارستان نشود، آرامش و آسایش ایجاد می‌کند و ترس را از انسان‌ها می‌زداید و این موضوع در نوع خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نوروزی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم آرامش را برای مردم ایجاد کنیم و من امروز به این مکان آمده‌ام تا شاهد تحولات خوبی باشم و به همه افرادی که در این کار نقش داشته‌اند، خسته نباشید بگویم. امیدوارم آن‌ها بتوانند همواره مسیر رشد و توسعه را در حوزه‌های مختلف در این شهر طی کنند. به گفته او، شهرداری از همه افرادی که به توسعه حوزه پزشکی و درمان شهر کمک می‌کنند، حمایت می‌کند.

حفظ شرایط کرونا با همکاری مردم و دستگاه‌ها
شهردار اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: اگـر مردم و دستـگـاه‌هــا همـکاری‌های لازم را انجام دهند، می‌توانیم شرایط کرونا را در همین شرایط حفظ کنیم؛ اما اگر این موضوع‌ها رعایت نشود با محدودیت‌های جدید روبه‌رو خواهیم شد.  نوروزی با اشاره به اینکه موضوع کرونا برای برخی از افراد مانند گذشته جدی نیست، تصریح کرد: باید حساسیت‌های خودمان را ادامه دهیم تا شاهد موج جدیدی از بیماری نباشیم. در حال حاضر با توجه به پیش‌بینی‌ها باید به‌سرعت محدودیت‌های جدیدی انجام شود تا دوباره شهر دچار بحران نشود.

رعایت‌نکردن پروتکل‌ها باعث بروز موج چهارم کرونا می‌شود
در ادامه این آیین، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نگران این هستیم که شهروندان اصفهان نگاه ساده‌ای به کرونا داشته باشند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد دوباره اصفهان با مشکلات بزرگی روبه‌رو می‌شود. دکتر بهروز کلیدری افزود: همیشه تلاش کردیم در حوزه درمان، توسعه را سرلوحه برنامه‌هایمان قرار دهیم. او اظهار کرد: متأسفانه به اصفهان به‌عنوان یک استان برخوردار نگاه می‌شود و این اتفاق، چالش زیادی را برای ما ایجاد کرده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه در استان اصفهان شاهد افزایش زیرساخت‌ها هستیم، اظهار کرد: در گذشته 1000 تخت بستری در بیمارستان‌های استان اصفهان وجود داشت که با افزایش زیرساخت‌ها و توجه به توسعه امکانات پزشکی، اکنون این تعداد به 13 هزار تخت رسیده است. کلیدری ادامه داد: نگاه مجموعه پزشکی اصفهان در حوزه درمان به‌گونه‌ای بوده که اگر حوزه سلامت را توسعه دادیم می‌توانیم سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم و اگر این کار انجام شود شاهد ایمنی بیشتر در حوزه سلامت خواهیم بود.
او تصریح کرد: در دهه 80 سهم سرانه سلامت از تولید ناخالص ملی تنها 5.5درصد بود که این عدد در اوایل دهه 90 به 7درصد رسید و اکنون سهم ما از این ناخالصی 8.5درصد است. امیدوارم با توسعه‌های کم‌نظیری که در حوزه سلامت می‌شود، این سهم ارتقا پیدا کند تا سطح اصفهان نیز در حوزه سلامت افزایش پیدا کند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تشکر از افرادی که در 11 ماه گذشته با ویروس کرونا جنگیدند، اظهار کرد: در این مدت بیش از 70 هزار بیمار در بیمارستان‌ها بستری شدند و حدود 370 هزار نمونه‌گیری در سطح استان انجام شد و استان اصفهان یکی از استان‌های نمونه بود.

 اصفهان در حال حاضر 16 آزمایشگاه در بخش خصوصی دارد
کلیدری اضافه کرد: اصفهان در حال حاضر 16 آزمایشگاه در بخش خصوصی دارد که در نمونه‌گیری از بیماران کرونایی به مجموعه پزشکی کمک می‌کنند. او گفت: نزدیک به هفت‌هزار بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا را در سطح استان از دست دادیم و در فصل پاییز روزهای سختی را تجربه کردیم که ما را تا مرز شکنندگی در حوزه درمان رساند؛ اما از ابتدای آذر شرایط در استان بهبود پیدا کرد، حدود چهار هفته است که ما در استان شاهد شرایط ثابتی هستیم؛ اما بازگشایی‌های مختلف در سطح استان نگران‌کننده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، از پایان بهمن با موج جدیدی از این بیماری روبه‌رو خواهیم شد که این موج می‌تواند افراد بستری را حتی از دوره قبلی بیشتر کند؛ از مسئولان می‌خواهم ساده‌انگاری را کنار بگذارند تا همین شرایط نسبتا  ثابت ادامه پیدا کند.
کلیدری تأکید کرد: در شرایط سخت کرونایی، کادر پزشکی زیادی را در راستای این بیماری از دست دادیم و باید از همه افرادی که در 11 ماه گذشته تلاش کردند قدردانی ویژه‌ای شود.

 خدمت به شهروندان هدف اصلی ماست
مدیرعامل شهرک سلامت در ادامه این آیین گفت: از سرمایه‌گذاران و افرادی که برای بنا شدن این مجموعه تلاش کردند تشکر ویژه‌ای می‌کنم. مسئولان، مسئولیت‌پذیر بودند و از انتقادها استفاده کردند و کمک‌های لازم را انجام دادند. مسعود صرامی با اشاره به اینکه این رویداد به طور مستقیم خدمات خوبی را به مردم شهر ارائه می‌کند، افزود: این مکان برای ما درآمدزا نیست و به فکر درآمدزایی از این محل نبودیم، بلکه هدف اصلی ما خدمت به شهروندان بوده است. او ادامه داد: این کار باعث شد شهروندان اصفهانی برای انجام آزمایش به شهرهای دیگر رجوع نکنند و همین برای ما کافی است. مدیرعامل شهرک سلامت گفت: کادر پزشکی اصفهان نشان دادند پیشینه خوبی دارند و آمار کنونی کرونا نشانگر این موضوع است. صرامی اضافه کرد: در حال حاضر پزشکان خدمات خوبی به مردم ارائه می‌کنند و ما نیز اقدام مؤثری را انجام دادیم تا دیگر منتظر کارهایی از سوی دیگران نباشیم. او اضافه کرد: سه آزمایشگاه در این مجموعه وجود دارد که یکی از این بلوک‌ها حدود 42 هزار متر مربع مساحت دارد که این بلوک به بخش تصویربرداری و آزمایشگاه اختصاص داده شده است. همچنین سالن کنفرانسی در طبقه آخر این مجموعه ایجاد شده که سمینارهای پزشکی در آن برگزار خواهد شد. مدیرعامل شهرک سلامت بیان کرد: اصفهان در بخش آزمایشگاهی با کمبود مواجه بود؛ اما اکنون این مکان فراهم شد و این هدیه‌ای از سوی ما به بخش سلامت اصفهان است. صرامی افزود: از همه افرادی که انتقادهای ما را پذیرفتند و مانع راه ما نشدند، تشکر می‌کنم. مسئولان حاضر دردسر را به جان خود خریدند تا فردای بهتری برای شهرمان رقم بخورد.

 توسعه بخش‌های آزمایشگاهی، هدف ماست
در ادامه این آیین رئیس آزمایشگاه ملل شهرک سلامت گفت: کاری که به مردم سودی نرساند، بیهوده است. دکتر مجتبی بزرگی افزود: با توجه به اراده‌ای که در شهرک سلامت و آزمایشگاه ملل وجود دارد قطعا  شاهد خدمات خوبی خواهیم بود. از افرادی که برای افتتاح این آزمایشگاه چندمنظوره بزرگ تخصصی تلاش کردند تشکر و قدردانی می‌کنم. او ادامه داد: این آزمایشگاه در چند شاخه خدمات ارائه می‌کند که تشخیص سرطان یکی از این شاخه‌هاست. رئیس آزمایشگاه ملل شهرک سلامت خاطرنشان کرد: اصول این آزمایشگاه ارائه خدمات نوین آزمایشگاهی بر پایه استانداردهای جهانی است و حدود 40 نفر از همکارانم در این مجموعه با ما مرتبط هستند. بزرگی با بیان اینکه توسعه بخش‌های آزمایشگاهی، هدف ماست، اضافه کرد: باید بتوانیم سطح آزمایشگاه را افزایش دهیم که امیدوارم این کار الگویی برای کل کشور باشد و آن‌ها نیز در این راستا گام‌های مفیدی بردارند. او افزود: ارائه خدمات و وجود بخش خصوصی، تنها راه نجات کشور از بیماری‌هاست که خوشبختانه دستگاه‌ها نیز به این سمت‌وسو آمده‌اند و در این اقدام مشارکت‌های خوبی را به نمایش می‌گذارند. رئیس آزمایشگاه ملل شهرک سلامت بیان کرد: برای ارائه این خدمات آماده هستیم و از انتقاد افرادی که در این مکان حضور دارند استفاده می‌کنیم تا خدمات‌رسانی ما به مردم بهتر شود.

 آزمایشگاه ملل از استانداردهای جهانی برخوردار است
در ادامه این آیین، مسئول فنی آزمایشگاه ملل گفت: این مجموعه جزو بزرگ‌ترین آزمایشگاه‌ها در خاورمیانه است که استانداردهای جهانی در بخش تأسیسات آن رعایت شده است. دکتر ناصر الماسی با اشاره به اینکه محیط آزمایشگاه از نظر تهویه از شاخص استاندارد بالایی برخوردار است، افزود: این آزمایشگاه در سه بخش مختلف و در دو طبقه خدمت‌رسانی می‌کند. در طبقه اول این مجموعه آزمایش‌های روتین و در طبقه دوم آزمایش‌های ویژه از جمله ژنتیک انجام می‌شود. او ادامه داد: برای پیشگیری و مبارزه با کرونا تدابیری اندیشیده شده است تا در محیط آزمایشگاه شاهد انتقال ویروس نباشیم. بابت انتقال ویروس نگرانی نداریم؛ زیرا کارهایی که انجام شده طبق استانداردهاست و سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد. مسئول فنی آزمایشگاه ملل تصریح کرد: برای مسافران جایگاه مخصوصی تعبیه کرده‌ایم تا آن‌ها از افراد بیمار تفکیک شوند.
الماسی گفت: گردشگری سلامت یکی از مباحثی است که در شهرک وجود دارد؛ اما به دلیل شرایط کرونا این موضوع کاهش پیدا کرده است. مسئول فنی آزمایشگاه ملل از راه‌اندازی هتل برای بیمارستان شهرک سلامت خبر داد و گفت: این مجموعه به زودی راه‌اندازی می‌شود و ما می‌توانیم در آینده عملکرد خوبی داشته باشیم. این مجموعه با استاندارد آزمایشگاه ایزو 15189 است که اکنون شاهد پیشرفت آن در این آزمایشگاه هستیم. همچنین سالن کنفرانسی وجود دارد که ما می‌توانیم برای دیگر آزمایشگاه‌ها کلاس‌های مفیدی برگزار کنیم. در پـــایــــان این آیـــیــن، مـسئــولان بلندپایه شهری به همراه پزشکان و دغدغــه‌مــنـدان ســلامــت از هـمـه بخش‌های درمانی، دندان‌پزشکی و آزمایشگاهی شهرک سلامت بازدید کردند.



نظرات کاربران
ارسال نظر