اخبار

تغییرسبک زندگی مهمترین راه پیشگیری و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

01\05\1399
تغییرسبک زندگی مهمترین راه پیشگیری و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری هورمونی شایع در خانم ها در ســنین باروری اســت که موجب بروز عوارض متعددی در زنان میشود. به گزارش روابط عمومی شــهرک سلامت اصفهان، یک متخصص زنان و زایمان و نازایی با اشاره به این مطلب در مورد علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک گفت: شایع ترین نشانه این سندرم قاعدگی نامنظم اســت به این صورت که فواصل بین قاعدگی ها طولانی است یا در فرد مبتلا فقط با دارو قاعدگی رخ میدهد.

ریحانه صباحی تصریح کرد: موهای ضخیم و تیره در محل هایی که فقط در مردان چنین موهایی رشد میکنند، مثل لب فوقانی، چانه، دو طرف صورت، قفسه سینه و شکم که ناشی از افزایش هورمون مردانه یا آندورژن است دیگر نشانه ای از وجود این سندرم به حساب می آید. صباحی تأکید کرد: افزایش وزن و چاقی، وجود آکنه (پوست چرب و جوش چرکی روی صورت) که به درمان دارویی پاســخ درستی نمیدهند، ریزش موهای سر با الگوی مردانه، ناباروری ناشی از عدم تخمک گذاری و در نمای سونوگرافی تخمدان ها ممکن است بزرگ شده و حاوی فولیکولهایی باشــند که تخمک ها را احاطه کرده اند درنتیجه ممکن اســت تخمدان ها نتوانند منظم کار کنند.

به گفته این متخصص نشانه های سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا در صورت چاقی، شدیدتر است. در ادامه او به عواملی که باعث بروز این سندرم میشود اشاره کرد و افزود: در این بیماران، کارکرد تخمدان ها طبیعی نیست و هورمون تستوسترون بیش ازحد تولید میکنند. تستوسترون هورمون مردانه است ولی در زنان نیز وجــود دارد. به صورت طبیعی، تخمدان زنان مقادیر اندکی از آن را ترشــح میکنند ولی در سندرم تخمدان پلی کیستیک تولید آن حدود 2 برابر حد نرمال افزایش می یابد. حدود یکبار در ماه، تخمدان زنان ساختمانی را میسازد که تخمک نارس یا فولیکول نام دارد.

صباحی عنوان کرد: همچنان که فولیکول رشــد میکند، هورمون آزاد میکند، سپس تخمک رسیده را آزاد میکند، به این روند تخمک گذاری میگویند. ولی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، تخمدانها به جای تولید یک تخمک رسیده، تعداد زیادی فولیکول ریز میسازند، تعادل هورمونها بــه هم میخورد، تخمک گذاری ماهانه آن طور که انتظــار میرود اتفاق نمی افتد. علل بروز این مشــکل در زنان به طور کامل مشخص نشده است.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: عوارض ســندرم تخمدان پلی کیســتیک شامل : نازایی، افزایش خطر سرطان اندوتر رحم، دیابت نوع دو یا پیش دیابت، وقفه تنفسی در خواب (اپنه خواب)، افسردگی، اضطراب و اختــلالات خوردن، خونریزی غیرطبیعی رحم، چاقی با ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ارتباط داشته و عوارض آن را تشدید میکند. او تغییر سبک زندگی را بهترین راه پیشگیری از ایــن بیماری و حتی درمان آن دانســت اظهار کرد: افزایش فعالیــت بدنی ، کاهش وزن و همچنین رژیم غذایی ســالم و کم کالری میتواند درروند بهبود این بیماری بسیار مؤثر باشد. از سوی دیگر مصرف روزانه استروژن و پروژسترون میتوانند تعادل هورمونی طبیعی را بازگردانند، تخمک گذاری را تنظیم کنند و علائمی مانند رشد موهای زائد را کاهش دهند و فرد را در برابر ابتلا به سرطان آندومتر محافظت کنند.

صباحی اضافه کرد: متفورمین دارویی اســت که بــرای درمان دیابت نوع دو به کار میرود و همچنین ســندرم تخمدان پلی کیستیک را با بهبود میزان انسولین درمان میکند. مصرف متفورمین همراه با تغییرات در رژیم غذایی و ورزش موجب کاهش وزن، کاهش قند خون و بازگرداندن چرخه قاعدگی طبیعی بهتری به نسبت تنها تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش میشــود. او خاطرنشان کرد: جراحی گزینه ای برای بهبود باروری در صورتی است که دیگر روش های درمانی تأثیری نداشــته باشند. سوراخ کردن تخمدان شیوهای است که سوراخ های کوچکی درون تخمدان با لیزر یا سوزن نازکی انجام میشود تا روند تخمک گذاری فرد به حالت طبیعی بازگردد.



نظرات کاربران
ارسال نظر