اخبار

الاستوگرافی؛ روشی تشخیصی با استفاده از خواص مکانیکی

18\11\1399
الاستوگرافی؛ روشی تشخیصی با استفاده از خواص مکانیکی

به گزارش روابط عمومی مرکز جامع تشخیص و درمان رسا، یک پزشک متخصص رادیولوژی گفت: الاستوگرافی یک روش جدید سونوگرافی است که با استفاده از خواص مکانیکی بافت، اطلاعات بیشتری در مورد ضایعات و تومورها در مقایسه با سونوگرافی ساده به پزشک می‌دهد .

پویا اکبری با اشاره به اینکه این روش بر اساس تفاوت درجه سختی توده‌ها در مقایسه با بافت طبیعی ، میزان احتمال بدخیمی ضایعات را تشخیص می‌دهد عنوان کرد: در حال حاضر در مورد بافت‌هایی مثل پستان ، تیروئید، کبد و پروستات انجام می‌شود به‌طور مثال توده‌های سرطانی دربافت پستان یا پروستات سفت‌تر از بافت‌های اطرافشان هستند و الاستوگرافی می‌تواند با تشخیص این توده‌های سفت، اطلاعات بیشتری به پزشک بدهد .او تأکید کرد: الاستوگرافی باعث شده است تشخیص با هزینه کمتر و همچنین با روش‌های کمتر تهاجمی به تشخیص توده‌ها بپردازد و از انجام نمونه‌برداری بی‌مورد و تعداد تشخیص‌های نادرست کم کند.

این متخصص رادیولوژی با اشاره به اینکه الاستوگرافی تیروئید ندول های تیروئید توده‌های شایعی هستند افزود: سونوگرافی روش ارجح تشخیص ندول تیروئید است و بررسی میزان خطر و بدخیمی این ندولها از اولویت‌هایی است که متخصص رادیولوژی را درگیر می‌نماید تا مشخص شود کدام ندول باید نمونه‌برداری شود. الاستوگرافی با ارزیابی سفتی بافت احتمال وجود سرطان را تا درصد بالایی به‌درستی پیش‌بینی می‌کند. اکبری ادامه داد: الاستوگرافی پستان مانند الاستوگرافی تیروئید درواقع یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی برای ضایعات پستان است.  به گفته او در سونوگرافی معمولی بافت و شکل ظاهری قسمت موردبررسی، مشخص می‌شود و الاستوگرافی نیز علاوه بر این اطلاعات، سنجشی از سختی بافت سینه مطرح می‌کند و یک مکمل تشخیصی در کنار سونوگرافی است.

اکبری افزود: الاستوگرافی کبد بیماری مزمن کبد چرب یکی از بیماری‌هایی است که با توجه به تغییر سبک زندگی افراد ، به یک بیماری شایع تبدیل‌شده است. چاقی، افزایش میزان چربی در خون، دیابت نوع ۲ ، استفاده از الکل و نیز برخی داروها ازجمله مواردی است که موجب به وجود آمدن این بیماری می‌گردد.  او خاطرنشان کرد: درمان سریع مستلزم تشخیص به‌موقع آن است؛الاستوگرافی کبد کمک می‌کند تا به‌جای استفاده از روش تهاجمی نمونه‌برداری که احتمال خطا نیز در آن موجود است به‌راحتی و بدون درد به تشخیص و یا رد کبد چرب و درجه سختی بافت کبد بپردازیم.

این متخصص رادیولوژی در پایان تأکید کرد: در هیچ‌یک از موارد گفته‌شده تشخیص توسط الاستوگرافی به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست و به‌عنوان وسیله کمکی برای تکمیل تشخیص استفاده می‌شود. مرکز جامع تشخیص درمانی رسا واقع در شهرک سلامت اصفهان مجهز به جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سونوگرافی در زمینه انواع تصویربرداری ازجمله الاستوگرافی است و با استفاده از جدیدترین متدها در تشخیص انواع توده‌های خوش‌خیم و بدخیم، توانسته است نتایج خوب و ممتازی را در این زمینه به دست بیاورد.



نظرات کاربران
ارسال نظر