اخبار

لزوم حساسیت مردم به سلامتی مواد غذایی بدلیل کمبود کارشناسان بهداشت

17\09\1398
 لزوم حساسیت مردم به سلامتی مواد غذایی بدلیل کمبود کارشناسان بهداشت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، مدیرعامل شهرک سلامت اصفهان با تقدیر از تلاشگرانی که تفکر علمی تولید و عرضه محصولات غذایی سالم در مجموعه هایپر ارگانو را تحقق بخشیدند، ابتلا به بیماری های متابولیک در کشور را نگران کننده اعلام کرد و گفت: روزانه ۸۰۰ نفر بدلیل ابتلا به بیماری های متابولیک و بیش از ۱۰۰نفر ناشی از انواع سرطان جان خود را از دست می دهند.

دکترسید مرتضی صفوی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰درصد از جمعیت کشور مبتلا به دیابت و یا در معرض ابتلا به این بیماری هستند، تاثیر مواد غذایی و ترکیبات غذایی بر سلامتی انسان را مهم و از اهداف اصلی در تولید محصولات غذایی سالم برشمرد. وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان و بخش خصوصی باید حساسیت بیشتری نسبت به سلامتی مواد غذایی داشته باشند، نقش تبلیغاتی وزارت بهداشت در توصیه به گروه های مختلف مردم برای پیروی از الگوی غذایی سالم و استفاده از محصولات ارگانیک و عاری از انواع آلاینده ها و مواد شیمیایی را بیان کرد.

دکترصفوی کمبود کارشناسان و بازرسان وزارت بهداشت را، محدودیتی در رسیدگی و اشراف داشتن بر حجم گسترده مواد غذایی عنوان کرد و گفت: در مجموعه هایپرهلث(hyper health) در شهرک سلامت با استفاده از نظر کارشناسان و تعامل با شرکت های معتبر تولیدکننده، سعی شده تا محصولات سالم را با هدف ارتقای سطح سلامتی جامعه عرضه کنیم.

**احداث هایپرهلث برای عرضه محصولات غذایی سالم

در ادامه، سرمایه گذار مجموعه شهرک سلامت اصفهان در جمع خبرنگاران با صحبت از مشکلات بیماران سرطانی که به این مرکز برای درمان مراجعه می کنند، افزود: با توجه به اینکه بیشترین سهم بیماری امروز جامعه مربوط به غذای ناسالم است، احداث هایپرهلث برای عرضه محصولات غذایی سالم را در راستای پیشبرد سلامتی و اقدامی پیشگیرانه از ابتلا به بیماری های مختلف بیان کرد.

وی گفت: محصولات این مجموعه از کشاورزان و تولیدکنندگانی که طبق الگوی سالم فعالیت می کنند، پس از بررسی های آزمایشگاهی لازم عرضه می گردد.

مسعود صرامی با تاکید برتاثیر هوای سالم و مواد غذایی سالم بر سلامتی انسان، استقرار مجموعه شهرک سلامت در رینگ شهری را بدلیل دسترسی به هوای پاک عنوان کرد و افزود: بجای تردد در خیابان های پرتردد و آلوده شهری که در ابتلا به بیماری های مختلف موثر است، این مکان را در فضایی با هوای سالمتر و بهترین تجهیزات روز احداث کرده ایم.

وی با ابراز گلایه از دست اندازی و موانع برخی نهادها و غفلت از اهمیت پیشگیری، از مشکلات فراوانی که به این مجموعه تحمیل شده است، سخن راند و گفت: علیرغم همه دشواری ها، بدون کمک هیچ ارگانی توانستیم اهداف خود را در راستای سلامتی و افزایش رفاه جامعه تحقق بخشیم.

بنیانگزار شهرک سلامت در مورد چگونگی تهیه محصولات ارگانیک در این مجموعه بیان داشت: با توجه به سطح آلودگی زمین در کشور ما، ارگانیک به مفهوم واقعی در ایران وجود ندارد ولی با بهره گیری از کارشناسان کشاورزی در رعایت الگوی کشت وعدم استفاده از سموم، بررسی میزان فلزات سنگین و دیگر عوامل تهدید در این محصولات، طبق مستندات آزمایشگاهی، محصولات سالمتری در این مجموعه عرضه می گردد. چنانچه، محصول گلخانه ای سالمتر از محصولی است که در زمینی آلوده با استفاده از آب آلوده کشت می شود.

صرامی از ۷۰۰میلیاردتومان در شهرک سلامت و ۱۰۰ میلیاردتومان سرمایه گذاری برای مجموعه هایپرهلث، مجهز به سردخانه های مجزا و محوطه فضای باز برای طبخ غذای سالم خبر داد و گفت: بمنظور حمایت از تولیدکننده در تولید مواد غذایی سالم، شلف های این مجموعه دراختیار آنها قرار می گیرد.

**الگوی کشت درست، بدون استفاده از سمپاشی های مکرر در تولید محصولات سالم

گفتنی است، محصولات کشاورزی هایپرهلث، تحت نظارت مدیریت مستقیم جهاد کشاورزی شهرستان فلاورجان تولید شده است که در این باره، معین افشار مسئول حفظ نباتات در فلاورجان گفت: الگوی کشت درست، بدون استفاده از سمپاشی های مکرر در تولید محصولات سالم به کشاورزان آموزش داده شد تا بتوانند آفات را کنترل کنند و این نتیجه ۳سال فعالیت علمی است.

وی افزود: پس از آنالیزهای دقیق، مشخص شد که اختلاف فاحشی در استانداردها بین این محصولات و محصولات ناسالم بلحاظ ترکیبات خطرزا وجود دارد.



نظرات کاربران
ارسال نظر