اخبار

سخنرانی کنفرانس گردشگری پزشکی در ارتباط با چالش ها و فرصت های صنعت گردشگری سلامت کشور ایران

24\08\1397
سخنرانی کنفرانس گردشگری پزشکی در ارتباط با چالش ها و فرصت های صنعت گردشگری سلامت کشور ایران

در ابتدا جناب آقای دکتر هاشم زاده به ایراد سخنرانی تحت عنوان سیاست ها و اقدامات انجام شده دولت در فعالیت بخش خصوصی و دولتی در توسعه صنعت گردشگری ایران پرداختند.

ایشان با توجه به برنامه سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، ایران را به عنوان هاب منطقه در زمینه صنعت گردشگری سلامت درمنطقه معرفی نمودند و تاکید کردند که تا سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵سال میلادی) باید از ۲۰ میلیون گردشگر پیش بینی شده و ورودی به ایران حدود ۱۰ درصد  سهم گردشگر سلامت به ایران باشد.  

با توجه به اراِیه آمارهایی در این حوزه ، کشور ایران در سال ۲۰۰۷ حدوداً ۲۰۰۰۰ گردشگر سلامت داشته که این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱۵۰ هزار نفر با درآمد حدوداً ۵۰۰ میلیون دلار و در سال گذشته به رشد حدوداً ۳۰۰ هزار نفر و درآمد یک میلیارد و دویست میلیون تومان رسیده است. 

ایشان در ادامه گفتند با توجه به پتانسیل های کشور ، ایران از نظر میراث بشری در رتبه ۵ و از نظر آب و هوایی در رتبه 10 جهان قرار دارد اما متاسفانه با حضور کمرنگ در حوزه گردشگری در رتبه 67 و هم چنین درحال حاضر از ۴۱ مقصد گردشگری در دنیا آخرین رتبه را به خود اختصاص داده است که با دو معیار اول هیچ گونه همخوانی ندارد.

 

آقای دکتر هاشم زاده ضمن مطرح نمودن دلایلی که به سبب آن یک خارجی در حال حاضر ایران را برای درمان انتخاب می نماید،  ادامه دادند ؛ با توجه به تحقیقات انجام شده از دلایل اصلی سفر به ایران به منظور درمان پیشینه تاریخی پزشکی و ارزان بودن خدمات درمانی در ایران می باشند.

 

ایشان در حوزه بازاریابی P7 را مطرح نمودند ؛ 1. محصول 2. قیمت 3.مکان 4.ترویج 5. پروسه 6.فضای فیزیکی 7. نیروی انسانی و اعلام داشتند حتی متخصصین این امر بر این باورند که در حوزه گردشگری سلامت این تعداد به دو برابر می رسد. ایشان به تمامی ۷ مورد در حوزه بازاریابی به صورت دقیق پرداخته و براین باور اشاره نمودند که با توجه به عدم نگاه به بسته بندی محصول از جنس خدمات مورد اول در بخش درمان، ایران هنوز نتوانسته از پتانسیل های خود در این حوزه بهره گیرد. اما کشورهای پیشرو در این راستا مانند هند و ترکیه برای تمام هفت مورد بازاریابی در حوزه گردشگری سلامت برنامه ریزی داشته و ایده های نوینی ارائه داده اند.    

از نظر ایشان مبحث دوم(قیمت) ؛ درصنعت گردشگری باید رقابتی باشد و به صورت پکیج باید برای تمام بیماران ارایه و از یک مریض به مریض دیگر تغییری نکند.

در مبحث سوم(مکان) ؛ باید طبق در نظر گرفتن تمامی شرایط بیمار، خدمات مورد نظر مانند مترجم، غذا و... برای وی در کشور میزبان برآورده شود. 

در مبحث چهارم (ترویج) ؛ کشور ایران در مقایسه با دیگر کشورهای رقیب مانند ترکیه درحوزه تبلیغات و فضای مجازی در سطح ضعیفی عمل کرده و حتی در حوزه داخل نیز تبلیغات مجازی انجام نشده است و می توان گفت فضای مجازی در حوزه داخل و خارج از کشور رها شده است. ایشان با اشاره به اینکه مثلا شهر همدان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، کلینیکی احداث نموده است و این کلینیک تبدیل به مکانی جهت مراجعه مریض و دریافت اطلاعات لازم برای اقدامات درمانی بعدی می باشد که   می تواند به صورت مجازی هم پیگیری شود و در همین راستا سایر شهرهای کشور نیز می توانند در تخصص های خاص خود در کشور های هدف پایگاههای فیزیکی ایجاد کرده و به بازاریابی در این حوزه و جذب بیمار در کشور مقصد بپردازند.

 درخصوص مبحث پنجم (پروسه) ؛ باید تمام چک لیست ها را به سمت فرآیندی شدن ببریم و تمام مراحل در حوزه صنعت گردشگری سلامت از قبیل پیک آپ مریض و مراقبت های قبل و بعد از درمان بیمار را به صورت فرایندی منظم دنبال کنیم.    

و در نهایت در مبحث ششم (فضای فیزیکی) و نیز مبحث هفتم (نیروی انسانی) ؛ باید با نگاه جدی به کیفیت و استانداردهای فیزیکی مراکز درمانی اقداماتی را انجام و آموزش مناسب نیروی انسانی را در مراکز خدمات درمانی در نظر داشته باشیم. 

 

دکتر هاشم زاده در راستای اقدامات انجام شده دولت در صنعت گردشگری ضمن مطرح نمودن برنامه ها و استراتژی های دقیق و در حال تکمیل در وزارت بهداشت و آموزش های لازم در این زمینه ؛ به جدیت قرار دادن موضوع بیمه ها و آیین نامه هایی که به صورت سختگیرانه با متخلفین و دلالان در این حوزه آماده شده اند ، اشاره نمودند. از نظر ایشان نظارت در حوزه قیمت و کیفیت خدمات درمانی و موضوع تسهیل گران و به وجود آوردن شرایط لازم برای فعالیت های موثر آنها موضوع بسیار جدی در این حوزه می باشد.

ایشان در ادامه با تاکید بر اینکه رویدادهای ملی ، بین المللی و هر بیزینس از جمله گردشگری سلامت سطوح تماسی دارند که  این سطوح تماس هم در غالب مراکز خدمات درمانی و همچنین شرکت های گردشگری سلامت در فضای مجازی بسیار قابل اهمیت می باشند ، ده علت اصلی نقش فضای مجازی در هدفمند کردن تبلیغات را به شرح زیر بیان نمودند :

  1. انعظاف پذیری و اینکه فرد را به آن چیزی که می خواهد می رساند.
  2. تبلیغات هدفمند که برای تخصص های خاص به کار می رود.
  3.  تسهیل  و مرتب سازی اطلاعات به صورت شخصی 
  4. تاثی پذیری مطلوب برای مخاطب
  5. قابل اپدیت کردن
  6.  ارایه برای فرهنگ ها و زبان های مختلف
  7. بازگشت سرمایه
  8. ترجیح در جستجو طبق خواسته و نظر شخص
  9. دیدن نظرات بقیه و مقایسه خدمات 
  10. در دسترس بودن

 

هم چنین در این زمینه ایشان شفاف سازی در فضای مجازی را نیز به سایر موارد مطرح شده اضافه و اعلام داشتند به این ترتیب ما کمک می کنیم که فعالیت دلالان محدود گردد ؛ به این صورت که با ارائه شدن قیمت خدمات در وب سایت راه بسیاری از سوء استفاده ها بسته می شود و مدعی نمی تواند در این راستا به خصوص در زمینه قیمت و ارایه خدمات ادعایی داشته باشد. 

ایشان اضافه کردند سایت اطلاعات رسانی اداره گردشگری سلامت در اسفندماه ۱۳۹۶ آغاز به کار نموده (mohht.ir) و چندین بیمارستان دولتی و خصوصی نیز در این سایت ثبت نام کرده اند. بیمارستان های همچون ؛ فارابی، اردیبهشت شیراز، محب مهر، بینای تهران و بهمن، نور(تخصصی چشم)، مصطفی خمینی، ابن سینا، مهر مشهد، ساری (مرکز باروری) و شرکت های آریا مد تور، تریتا مدیکال توریسم و ... خبرگزاری مد تور پرس که گامی نوین در این زمینه می باشد.

 

دکتر هاشم زاده در پایان ضمن جمع بندی موضوع و تاکید بر اینکه نکات کلیدی و اساسی در این حوزه باید در الویت قرار گیرند ؛ موضوع دیجیتال مارکتینگ را به عنوان اصلی ترین کلید در توسعه صنعت گردشگری سلامت معرفی کردند.



نظرات کاربران
ارسال نظر