اخبار

تغذیه سالم نخستین سنگر مقابله با بیماری‌هاست

02\10\1398
تغذیه سالم نخستین سنگر مقابله با بیماری‌هاست

سید مرتضی صفوی روز پنجشنبه در آیین افتتاح اولین هایپر سلامت استاندارد کشور در شهرک سلامت اصفهان افزود:  تغذیه از مهمترین موضوع در سلامت است و توجه به تغذیه سالم می‌تواند بسترساز طرح‌های امنیت غذایی جامعه  و کاهش آمار بیماری‌های غیرواگیر و درمان بیماری‌های قلب و عروقی، چاقی، لاغری مفرط، کوتاه قدی باشد. 

وی بیان کرد: امنیت‌غذایی به معنای دسترسی همه مردم در تمامی اوقات به غذای سالم است که باید در هر شرایطی این غذای سالم به صورت با کیفیت و با قیمت یکسان به دست مردم برسد، این تعریف لزوم و اهمیت وجود مراکز تغذیه سالم را نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: همه مسئولان و متولیان تغذیه کشور باید تلاش خود را برای تحقق امنیت غذایی انجام دهند اما مردم باید نسبت به این موضوع مهم و تهیه غذای سالم آموزش ببینند و هر محصول غذایی را مصرف نکنند و سعی کنند از محصولات ارگانیک استفاده کنند.

وی با اشاره به تغییر عوامل مرگ و میر در جامعه امروزی با گذشته، گفت: در گذشته بیماری‌های واگیردار مهمترین عامل مرگ و میرها به شمار می‌رفت که با پیشرفت علمی این چالش رفع شد اما در عصر حاضر بیماری‌های غیرواگیردار مثل دیابت و فشار خون بالا مهمترین عوامل مرگ و میر است که تغذیه نامناسب عامل بروز این بیماری‌هاست.

وی اضافه کرد: چنین وضعیتی به سبک زندگی ناسالم و مصرف غلط غذا اشاره دارد که باید برای بهبود آن سبک زندگی و مصرف غذای سالم در جامعه فرهنگ سازی و آموزش داده شود.

مسعود صرامی موسس شهرک سلامت اصفهان در گفت و گو با ایرنا ضمن بیان اهمیت تغذیه سالم در سلامت انسان، مصرف غذای سالم را یکی از ضرورت‌های جامعه برشمرد و گفت: این نیاز ما را به ایجاد مراکز توزیع محصولات سالم هدایت کرد.

وی افزود: برای خروج از ناامنی‌های سلامت غذایی به مشارکت گروه‌های مختلف مردمی و نهادهای اداری نیاز است که با همکاری یکدیگر تهدید غذای ناسالم رفع و سلامت غذایی در زنجیره تولید و عرضه قرار گیرد.

وی نظارت بر تولید و عرضه مواد خوراکی و غذایی را مهم بیان کرد و گفت: نیروی انسانی برای فعالیت‌های نظارتی اندک است و قادر به انجام با کیفیت همه نظارت‌ها نیستند از این رو مجموعه های خصوصی در کنار نهادهای متولی سلامت می‌توانند به ترغیب مردم به استفاده نکردن از تولیدات ناسالم مؤثر باشند.

نخستین شهرک سلامت ایران از سوی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و با همکاری مشاوران خارجی در اصفهان درحال احداث است.هزینه مرحله نخست این شهرک حدود چهار هزار میلیارد ریال بوده است. 

عملیات اجرایی شهرک سلامت اصفهان از سوی بخش خصوصی از سال ۱۳۹۰ در جوار بزرگراه آقابابایی در شرق اصفهان آغاز شد و این مجموعه با مساحت ۴۵ هزار مترمربع شامل ۳۳ کلینیک، ۲۵ پاراکلینیک، یک بیمارستان یک هزار تختخوابی و یک هتل ۱۲۰ تختخوابی است. 



نظرات کاربران
ارسال نظر