اخبار

تعرفه ها، مشکل اصلی مراکز درمانی است/ فقدان رنکینگ خدمات در وزارت بهداشت

25\04\1398
تعرفه ها، مشکل اصلی مراکز درمانی است/ فقدان رنکینگ خدمات در وزارت بهداشت

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در دیدار معاون وزیر بهداشت از مرکز پزشکی پورسینای حکیم، اولین و جامعترین کلینیک تخصصی گوارش در شهرک سلامت اصفهان، موسس پورسینای حکیم، آن را یک مرکز جامع و یکپارچه نامید که رشته های مختلف در کنار هم فعالیت می کنند. دکترمحمدحسن امامی گفت: این کلینیک از سال ۱۳۸۰ شروع به فعالیت کرده و با توجه به گسترش NCP، کارهای پژوهشی در این زمینه شروع شده و اقدامات مراقبتی ویژه برای بیماران در مرکز انجام می شود. وی از فعالیت واحدهای کولون هیدروتراپی، کلونوسکوپی، ph متری، آندوسکوپی، تست تنفسی، مانومتری، بیوفیدبک و آنتروسکوپی و تخصص های دیگری ازجمله روانپزشکی، تغذیه کلینیکال، متخصصان پزشکی عمومی و…نام برد که با نگاهی جامع در مرکز در راستای سهولت بیشتر برای بیماران راه اندازی شده است. دکترامامی با اشاره به سابقه ۱۰ سال فعالیت مرکز تحقیقات پورسینای حکیم، فعالیت کلینیک های تخصصی و فوق تخصص داخلی، کلینیک سلامت و پیشگیری، بخش های تشخیصی و درمانی تهاجمی در بیماری های گوارش، آزمایشگاه پاتولوژی و پزشکی مولکولی را برشمرد که هر بخش شامل زیرمجموعه های تخصصی می شود. ضمن آنکه پورسینای حکیم با نهادهای غیردولتی و خیریه های حامی سلامت همکاری دارد. وی با اشاره به رشد بالای سرمایه گذاری در شرکت سروش سلامت اصفهان و ارتقای کیفیت خدمات این کلینیک، تصریح کرد: متاسفانه، هنوز درآمدزایی به سطح مطلوب نرسیده است و تهدیدها و مشکلاتی در شرایط فعلی برای ما وجود دارد. وی ازجمله معضلات سیستم بهداشتی درمانی در وزارت بهداشت را، نداشتن رنکینگ و رتبه بندی خدمات بیان کرد و افزود: این مرکز بلحاظ مواردی نمی تواند استانداردهای وزارت بهداشت را داشته باشد و با توجه به شرایط فعلی مراقبتی، معضلات مالی، موانع قانونی، مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری و مشکلات روابط بین المللی و توریسم سلامت، این امکان وجود ندارد که کلینیک ها بزرگ و جامع شوند. همچنین، برای برخی از خدمات مثل آموزش، تعرفه وجود ندارد. دکتر امامی، مشکل اصلی را مربوط به دیدگاه تصدی گری دولت، ورود دولت بعنوان رقیب بخش خصوصی و خدمات دولت در مقابل سازمان های مردم نهاد خصوصی دانست.

تعرفه ها، مشکل عمده مراکز درمانی
در ادامه، دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شیوه و مدل کار در کلینیک پورسینای حکیم را از الگوهای موفق و بی نظیر در کشور نامید و ابراز امیدواری کرد تا اقداماتی در راستای حل مشکلات صورت گیرد. وی با صحبت از اهمیت کار تیمی، گفت: هنوز در خود وزارتخانه مقرراتی در این زمینه شکل نگرفته است. ملک زاده، مشکل عمده مراکز درمانی را مربوط به تعرفه ها، حق فنی، تعرفه استفاده از تجهیزات و موارد دیگر عنوان کرد و افزود: تجهیزات یکبارمصرف بسیار پرهزینه شده و کار را برای بخش خصوصی غیرقابل انجام ساخته و برای بخش دولتی نیز بسیار دشوار شده است. وی تصریح کرد: گرانی وسایل یکبارمصرف بحدی است که بیماران قادر به پرداخت هزینه آن نیستند. البته تلاشهایی دراین زمینه کرده ایم ولی بدلیل شرایط حاکم، چندان نتیجه ای حاصل نشده است. معاون وزیربهداشت در اشاره به مجوزهایی که اکنون در بعد تحقیقات به مراکز خصوصی داده می شود، گفت: ۳۰ مرکز خصوصی، مجوز تحقیقات دریافت کرده اند. ملک زاده با اشاره به مشکلاتی که بصورت نقص در سیستم دیده می شود، توصیه کرد: باید پیشنهادات خود را بویژه در مباحث ارتقای کیفی به وزارتخانه بدهید تا برای رفع آنها تلاش کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار ما درباره اهداف وزارتخانه برای تعامل و حمایت از بخش خصوصی، گفت: تعامل بخش خصوصی با وزارتخانه مثبت است. چنانچه وزارتخانه در عمل، به بخش خصوصی مجوز داده و همه آنچه لازم است، انجام شده، اما آنچه که بخش خصوصی نیاز دارد، مربوط به تعرفه های خدمات پزشکی است که در شرایط فعلی با توجه به تورم مستلزم بازنگری است و تعرفه های واقعی باید برمبنای تورم تعیین گردد.

تسریع در درمان بیماران مبتلا به سرطان
در ادامه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پورسینای حکیم با اشاره به تشکیل مرکز با محوریت کار تیمی، از فعالیت آزمایشگاه های پاتولوژی، تشخیص طبی و بخش های جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی و بازتوانی نام برد و عمده ترین تمرکز فعالیت را درمان بیماران مبتلا به سرطان با هدف ایجاد تسهیل و کوتاه کردن مراحل درمان اعلام کرد. دکترپوریا عادلی از انجام پژوهش های جامع در سطح کشوری و جهانی در مرکز تحقیقات پورسینای حکیم صحبت کرد و افزود: درحال حاضر دو تحقیق بسیار بزرگ در زمینه سرطان داریم که نتایج این تحقیقات در ۱۰ سال آینده روشن می شود. متخصص رادیوتراپی و انکولوژی، موضوعات دو تحقیق در سطح جهانی را تاثیر فلزات سنگین بر ابتلا به سرطان و بررسی ریسک فاکتورهای مشترک بین بیماران قلبی و سرطان های کلورکتال عنوان کرد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه حضور خود از بخش های مختلف شهرک سلامت اصفهان دیدار کرد و آن را مجموعه ای منحصربفرد در آسیا خواند.



نظرات کاربران
ارسال نظر